O PROJEKCIE

Program: Kształcenie i szkolenia zawodowe
Akcja: KA121-VET – Akredytowane projekty na rzecz mobilności osób uczących się i kadry w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego
Nazwa Projektu: „Do Granady po wiedzę i umiejętności – kontynuacja”
Nr Projektu: 2023-1-PL01-KA121-VET- 000143027
Czas trwania projektu: 01.06.2023 – 31.08.2024
Kwota dofinansowania: 48 901,00 €
Beneficjent: Zespół Szkół Rolniczych w Białymstoku
Organ prowadzący: Miasto Białystok
Partner: Europuente-Spanish Project Partner

Główne cele projektu:

  • Umiędzynarodowienie placówki,
  • Podniesienie poziomu jakości kształcenia zawodowego,
  • Rozwój kompetencji zawodowych i społecznych uczniów i kadry,
  • Aktualizacja programów nauczania,

Cele poboczne:

  • rozwijanie umiejętności zawodowych w międzynarodowym środowisku pracy
  • rozwijanie umiejętności językowych, zwłaszcza w zakresie użycia języka obcego zawodowego
  • rozwijanie świadomości kulturowej
  • rozwijanie kompetencji miękkich
  • zwiększenie pewności siebie uczestników, a w rezultacie swobodne poruszanie się na rynku pracy
  • wzbogacenie oferty szkoły i podniesienie jej prestiżu w środowisku lokalnym
  • uzyskanie walidacji zdobytych umiejętności poprzez uzyskanie certyfikatu Europass Mobilność

Projekt realizowany jest w formie wyjazdu stażowego do Granady w Hiszpanii, zajęć przygotowawczych,  zajęć pozalekcyjnych oraz indywidualnie przez uczniów, a także działań upowszechniających rezultaty projektu

Spośród chętnych zostanie wyłonionych 17 uczestników, z kierunków
klas II, III i IV, tj.:

  • technik organizacji turystyki,
  • technik turystyki na obszarach wiejskich,
  • technik rolnik,
  • technik architektury krajobrazu,
  • technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki,
  • technik informatyk,
  • technik weterynarii.

CO WARTO WIEDZIEĆ O NASZYM PROJEKCIE:

Projekt „Do Granady po wiedzę i umiejętności – kontynuacja” jest kontynuacją projektu realizowanego na przestrzeni lat 2017-2022 w Zespole Szkół Rolniczych w Białymstoku. Okazał się on być kluczowym momentem w historii szkoły.

Ogromne możliwości jakie daje nam Projekt Erasmus+ to przede wszystkim staże zagraniczne na wysokim poziomie oraz zetknięcie uczniów z pracą i edukacją w realiach innych niż lokalne. Oddźwięk wśród uczniów, nauczycieli i środowiska lokalnego szkoły przerósł nasze oczekiwania. Postanowiliśmy kontynuować dobre praktyki i doświadczenia zdobyte podczas wcześniejszych edycji projektu.

Pomysł na jego kontynuację zrodził się głównie z potrzeby mocniejszego postawienia na rozwój i europeizację szkoły zwiększenie szans uczniów z terenów wiejskich oraz uczniów w trudnej sytuacji życiowej i materialnej, a przede wszystkim z pasji do poznawania nowych możliwości i pogłębiania wiedzy przez nauczycieli i uczniów.

Uczestnikami i odbiorcami naszego projektu będą: uczniowie i ich rodzice, nauczyciele, społeczności lokalne, władze samorządowe i centralne, organizacje pozarządowe. Bezpośrednio w prace przy projekcie i mobilności będzie zaangażowanych około 50 osób (wliczając uczniów, nauczycieli, pracowników administracyjnych szkoły i partnerów zagranicznych).

Metody pracy wykorzystywane podczas projektu to m.in. warsztaty, szkolenia, obserwacja uczestnicząca, dyskusje, burza mózgów, praca metodą projektową, analiza działań, analiza dokumentów.

Projekt przeznaczony jest dla uczniów zainteresowanych podnoszeniem swoich kwalifikacji i zdobywaniem nowej wiedzy podczas staży zagranicznych.

Cele główne projektu po przede wszystkim Umiędzynarodowienie placówki, podniesienie poziomu jakości kształcenia zawodowego, rozwój kompetencji zawodowych i społecznych uczniów i kadry, aktualizacja programów nauczania,

Zakładamy strategiczne cele: przyrost kluczowych kompetencji i umiejętności specjalistycznych uczniów w odmiennym środowisku, wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie branżowego j. angielskiego oraz przygotowanie uczniów do dalszej drogi edukacyjno-zawodowej w kraju lub za granicą. Szacujemy wzrost kompetencji i umiejętności na poziomie 30%-40%. Zakładamy również, że projekt wzbogaci i unowocześni warsztat dydaktyczny nauczycieli.

W edycji 2023 – 2024 „ Do Granady po wiedzę i umiejętności – kontynuacja” zakładamy Jedną mobilność dla uczniów i dwóch opiekunów. Przed wyjazdem młodzieży zaplanowaliśmy szereg zajęć przygotowujących (rozpoczną się nie później niż 3 mies. przed wyjazdem danej grupy uczestników). Będą to m.in.: kurs BHP, kurs pierwszej pomocy, przygotowanie językowe w postaci 30 h kursu z j. angielskiego, przygotowanie kulturowe, spotkanie z policjantem,  który wyjaśni kwestie związane z bezpieczeństwem za granicą, spotkanie dotyczące Unii Europejskiej, programów unijnych oraz prawa obowiązującego w Hiszpanii, spotkania z psychologiem i pedagogiem szkolnym, podczas których będą poznawać techniki radzenia sobie ze stresem oraz rozłąką z bliskimi czy rozwiązywania trudnych sytuacji. Dołożymy wszelkich starań, by staże przyniosły jak najwięcej korzyści zarówno uczniom, jak i szkole. 

Udział w programie Erasmus jest jednym z najważniejszych działań w zakresie europeizacji szkoły. Kluczowym priorytetem Zespołu Szkól Rolniczych jest wspieranie i promowanie mobilności pracowników i uczniów przy wsparciu organizacyjnym, merytorycznym i finansowym programu. Umiędzynarodowienie szkoły wiąże się z podwyższaniem poziomu wykształcenia, zwiększeniem zatrudnienia i elastyczności oraz rozwojem kluczowych kompetencji na rynku pracy. Udział w programie Erasmus sprzyja poszukiwaniu partnerów zagranicznych dla wspólnych celów dydaktycznych i rozwojowych. Wpływa na zwiększenie szans zawodowych i rozwój osobisty.

Nie ukrywamy, że naszym dodatkowym celem jest zmniejszenie u uczniów barier komunikacyjnych i podniesienie kompetencji językowych. Mamy nadzieję zwiększyć otwartość uczniów i nauczycieli względem innych kultur, promować cenne wartości europejskie oraz umiejętność współpracy w grupie zróżnicowanej pod względem języka i obyczajów.

Do planowanych rezultatów zaliczamy:

– wzrost kompetencji i samodzielności językowej
– otwartość na kulturę i obyczaje innych krajów
– poszerzenie wiedzy na temat kultury, historii i obyczajów państwa partnerskiego
– wzrost poczucia własnej wartości
– poprawę wizerunku szkoły
– wzrost kompetencji w zakresie TIK
– wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli
– wzrost motywacji do dalszego rozwoju uczniów i nauczycieli
– poprawę wyników w nauce uczniów
– wzrost atrakcyjności na rynku pracy.

Korzyści długofalowe będą widoczne w działalności ludzi, którzy dziś są uczniami, a w przyszłości będą mieć realny wpływ na europejską współpracę, partnerstwo i integrację ponad wszelkimi różnicami, które nie będą dzielić, lecz inspirować i łączyć.